Summering av 2009

Januari
Ständiga försenade pendeltåg till och från jobbet som låg 2 timmars tågresa bort enkel väg. Chefer som strulade och en arbetsgrupp som gick på knäna. Att jobba var numer ett helvete. Sjukt ledarskap. Jag skickade in tre ansökningar till nya jobb i staden där jag bor. Vi började titta runt på annat boende än våra toppfräscha 37 kvadrat.

Februari
Hade semester och var i Östersundoch hälsade på. Var på arbetsintervju och fick tjänsten med 73 sökanden, alla var kvalificerade. Sa upp mig från min arbetsplats. De vägrade att släppa mig på en månad - jag hotade med facket och ville verkligen inte jobba. Psykisk ohälsa på arbetsplatsen som det skrek om det. Magont och tårar.

Mars
Hoten om facket var effektivt och jag började på mitt nya jobb som jag kunde cykla till. Köpte mig en ny cykel för att jag belöna mig för den nya tjänsten. Vi var på visningar och tittade på radhus. Jag ansåg att mitt nya jobb det bästa som kunde ha hänt mig.

April
Vi hittade en stor 3a på 87 kvadrat i lagom renoveringsskick. Vi tittade, vi budade och vi vann. Vi sålde den tokfräscha ettan om 37 kvadrat. Jag fyllde 25. Trivdes ännu bättre på min nya arbetsplats. Vi tänkte tapeter och ville flytta nu!

Maj
Vi fick magsjukan från helvete, samtidigt. På 37 kvadrat och en toa. Sov på klinkersgolvet i köket, det var bra för frossan. Vi gick ner 7 kg tillsammans. Började packa och rensa på allvar. Hade fullt upp på jobbet och njöt av mitt nya liv.

Juni
Vi fick ett plus på stickan- vi var gravida! Lycka! Även lite chockartat - det gick så snabbt! Hippade vännen som gifte sig. Firade bror som tog studenten. Firade midsommar. Flyttade. Mådde ständigt illa när jag kände av matos. De som åt blodpuddning i matrummet på jobbet, kunde jag ha dödat. Hade svårt att få ner saker som luktade.

Juli
Började komma i ordning i lägenheten. Fick inneboende i form av två systrar. Åkte på sol och badsemester till västkusten med tält. Eh, det blev en regn och blåssemester med tält. Matos problemet var kvar men blev duktig på att hitta lösningar på det. Kräktes två gånger pga värme och matos. Inskrivning på MVC som var en skräckblandad förtjusning - vi bytte barnmorska sen.

Augusti
Vi renoverade sovrummet, hittade över 40 hål i väggarna. Blev riktigt nöjda och är det fortfarande. Började känna av min rygg och domningar i ben och armar. Tillbaka till jobbet efter semestern - kändes riktigt bra! Vi berättade för våra föräldrar att de skulle bli mormor/morfar och farmor/farfar.

September
Nu börjar jag få ont från nacke till stortå och ut i händer. Får beskedet att mina tjänst ska flyttas på grund av budget nedskärningar. Ilska, besvikelse och många tårar. Avslutar alla klientkontakter med en svart grop i kroppen. Kollegor var förbannade över hur de hantera det hela. Fick 17 arbetsdagar på mig. Vi var på RUL och fick se vårt lugna knyte i magen.

Oktober
Började jobba på det nya kontoret. Hade ständigt ont och mådde sådär. Hann vara där i 10 arbetsdagar innan smärtan tog överhand. Jag satt i ett klientmöte och tappade bort mig totalt. Hade tårar i ögonen och kände att det inte funkar att jobba längre. Stor besvikelse och ånger eftersom att jag hade nyligen bytt arbetsplats. Blev heltidssjukskriven.

November
En månad som var ständigt mörk. Jag hade ständigt ont. Försäkringskassan strulade och öppnade en särskild utredning kring min sjukskrivning. Var glad för varje dag som gick. Började på vattengymnastik - skönt att kunna röra sig i vatten. Försökte lära mig att hantera smärtan. Glad över att alla värden var exemplariska och att bebis mår bra i magen. Längtan efter vårt lilla liv var oerhört stor. Slutade att köra bil då benen och händerna försvann av smärta så fort jag satt ner.

December
Försäkringskassan fortsätter och strula, jag gick in i sjukskrivningsperiod nr 2, utan beslut om den första omgången. Smärta lamslog mig. Jag ville ge upp. Jag saknade att jobba. Försäkringskassan kom med beslut en vecka innan jul - bättre julklapp har jag aldrig fått. Jag fick rätt till sjukpenning. Vi var i Luleå på en weekend. Magen växte på sig och jag gick upp 1 kg i vikt, för första gången på 1,5 månad. Hade en bra jul - och nyårshelg. Smärtan började jag kunna hantera när den låg på lagom nivå. Längtan efter vår fina bebis är enorm och jag vill bara bli rörlig igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0