Vår planering av föräldrarledighet

Nu är vår plan över föräldrarledigheten klar. Om vi båda hade haft en tillsvidareanställning så skulle vi ha delat lika rakt av. Nu är ju inte våra förutsättningar så. Ha ett eget företaget gör att vi får andra förutsättningar och det är både positivt och negativt. Vara sin egen chef och planera hur det ser ut. I dessa långkonjunktur tider är man dum om man tackar nej till jobb, helst samtidigt som man försöker bygga upp en verksamhet med ett bra rykte. Ett bra rykte byggs inte av sig själv. Några bra lösningar att anställa någon finns inte heller - eftersom att branschen är så specifik. För ett litet företag så kostar det mer än vad det smakar tyvärr.

Jag kommer vara hemma på heltid, tills jag tröttnar. Har redan varit hemma i 4 månader. Jag måste meddela mina chefer en månad innan jag vill komma tillbaka och jobba på vilken procent. Sambon kommer att vara föräldrarledig de fredagar som är möjliga under hela föräldrarledigheten. Jag ska plugga lite i höst och kommer evt gå in i tjänst för att göra det, är inte klart ännu.  Planen är att under 2011 att vi delar 50 -50 på föräldrarledigheten tills inskolning på förskolan sker, om det finns förutsättningar för det. Om det skulle gå dåligt för företaget, vilket det inte gör i nuläget, så tar sambon över föräldrarledigheten på heltid och jag går in i tjänst.

Att räkna på kronor och ören när man ska vara föräldrarledig, är ingen idé. Vi räknkar procentuellt - och kan säga att vi skulle förlora lika mycket på att jag eller sambon skulle vara föräldrarledig. Har faktiskt svårt att förstå varför så få med tillsvidareanställning inte delar lika. Men det är jag det.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Här är det jag som kommer ta hela föräldraledigheten igen. Men då jag är arbetslös och Johan har ett bra jobb så tycker jag inte det finns något alternativ. och jag trivs himla bra med att vara hemma. Än så länge. Och sen har jag inte "tagit" några av "hans" dagar som han har på Alvin. Så han kan ju vara hemma senare om han vill.

2010-02-14 @ 09:40:47
URL: http://perfectbynature.blogg.se/
Postat av: Angelica

Sandra: Då tycker jag faktiskt att det är lite skillnad, en arbetslös och en med jobb, så är det mer eller midre sjävklart. Själv så blir jag lite bekymrad över att vi borde kunna få till det mer lika, men den som lever får se.

2010-02-14 @ 16:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0