Barnmorskebesök i v. 29.

Nu har jag precis varit hos barnmorskan. Jag hade enligt deras våg gått upp 1,9 kg på en månad. Vägde mig med skorna på, som jag har gjort under hela graviditeten, där. SF måttet låg på 28, så kurvan har lugnat ner sig. Det kändes bra! Urinet var negativt och mitt blodtryck var som vanligt 110/60. Lillhjärtas hjärta slog med 134 slag i minunten. Alldelse prima. Fick svar på min blodgrupp, som är O positiv. Nästa besök hos barnmorskan blir den 15/12.

Vi ska på föräldrargrupp i eftermiddag och då får jag besked om jag får ett läkarintyg eller om jag ska gå till läkaren igen. Barnmorskan ansåg att läkaren borde kunna skriva ett intyg utan att träffa mig igen. Helst eftersom att jag har kontinuerlig kontakt med sjukgymnasten på mottagningen. Idag ska vi till förlossningen på studiebesök, det ska bli intressant!

Lillhjärtats får nya saker!

Vi var en sväng till vår grannstad förra helgen. Det blev ett besök på IKEA och lite andra butiker. Pappan to be köpte kläder till Lillhjärtat för första gången. Kläderna går under "BB-kläder, de som ska vara med då det är dags". Han blev irriterad över att det mesta i mindre storlekar var blått eller rosa.  Pappan storshoppade som han brukar göra till sig själv. Det vill säga, gå till en butik och köpa det han behöver. Det blev Lindex i detta fall. :)



Eftersom att vi köpte lakan med tillbehör på IKEA var vi självklart tvunga att prov bädda spjälsängen. Det är fortfarande bäddat och kaninen för "tant" Martina sover gott i sängen. Det ska göras om i februari, eftersom allt ska tvättas och vara rent innan Lillhjärtat kommer.


V.29 och 83 dagar kvar!

Nu kan du känna toppen på din livmoder cirka tio centimeter ovanför naveln och ditt barn fyller upp all plats i magen.

Gravid kvinna vilar

Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt händer, fötter och underben kan svullna.

 

 

Vad du kan göra själv:
  • ligga högt med benen
  • eller vila lite mer än vanligt och
  • tänka på undvika kläder som sitter åt
  • eller använda stödstrumpor.

Några kvinnor kan börja få smärtor från bäckenfogarna, foglossning. I vissa fall kan det börja ett par veckor tidigare, speciellt hos omföderskor. Man kan inte bota foglossning under graviditeten men det finns mycket man själv kan göra för att skjuta upp och mildra besvären. Har du tungt arbete med många tunga lyft dagligen kan du få havandeskapspenning.

Under senare delen av en graviditet blir den blivande mamman mer insulinresistent, det vill säga får ett ökat insulinbehov. Har du anlag för typ 2-diabetes kan du då få graviditetsdiabetes, en lindrig form av typ 2-diabetes. Denna form av diabetes försvinner oftast direkt efter förlossningen.


I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker.
Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover. Läs mer om Fostrets utveckling!


Nu kan du få se en liten fot puta ut på magen. Försök att fånga den! Ditt barn kan känna om mamma är stressad eller orolig. Ge din kvinna lite massage eller fyll badkaret med varmt vatten för ett avslappnande bad. Oron på natten ökar, det kan vara svårt för den blivande mamman att ligga på rygg, barnet trycker mot kroppspulsådern och det kan ge yrsel och illamående.


Sjukgymnast och skötbord

Var hos sjukgymnasten igår. Bägaren rann över där och jag började tokgråta. Hon testade mig och mina leder och min rygg. Det gjorde ont och jag blev förtvivlad över att jag är så begränsad i min kropp. Jag är så glad över att sjukgymnasten verkligen passar där hon är och jobbar och bemöter en väldigt bra. Jag fick domen att jag knappt har någon styrsel i mina leder och rygg. De är väldigt böjbara, för böjbara. Därför får jag ont, ryggen är som en kokt sparris ungefär. Jag fick en gravidkorsett som jag ska använda tillsammans med bäckenbältet, så att de ger lite stadga.

Vi åkte på en gropig grusväg igår för att hämta ett skötbord som vi hade hittat på blocket. Jag satt och höll fast mig medans tårarna kom. Ryggen ville inte det. Nu har vi ett skötbord som vi kan använda. Det som vi hade fått kom inte upp på betongväggen.

Nyaste nytt från gravidgrottan

Jag har de senaste två veckorna börjat kallat magen för hon. Jag vet inte varför och kan inte förklara det på något sätt. Människan kallas för hon så får väl skylla på det! :)

Idag var jag på jobbet och fick frågan om hur länge jag tänker vara föräldraredig. Bra fråga. Det ska jag fundera på ett tag till. Ska till jobbet en sväng i december har jag tänkt. Så nu tar tankar på föräldrarlediheten upp mina få aktiva celler.

V.28 och 90 dagar kvar!

Trefjärdedelar av din graviditet har passerat. Man kan känna hur livmodern trycker upp mot revbenen så att de nedersta revbenen spänns ut. Det kan bli svårare för dig att ta ett djupt andetag. Du tycker kanske att ditt barn är lite väl stökigt nu.

Om du känner dig trött kan du till viss del ändra på det genom att äta rätt, gå på promenader och vila.

En del kvinnor kan nu börja oroa sig för förlossningen och en viss osäkerhet och oro är naturlig och ganska vanlig. Speciellt gäller det förstföderskor och omföderskor som har haft en jobbig tidigare förlossning. Prata med din barnmorska om det, hon kan hjälpa dig. Några kan vara mer oroliga: Kan det hända barnet något? Gör det mycket ont? Orkar jag med? Tänk om jag tappar fattningen? Du kan då behöva hjälp och det kan vara bra att börja i god tid före förlossningen. Om det finns tråkiga händelser tidigare i livet som ligger bakom oron kan du få en tid hos kurator eller psykolog. På många kvinnokliniker kan man ta emot kvinnor med oro inför förlossningen för att stödja genom information och samtal med specialutbildad förlossningsbarnmorska och/eller förlossningsläkare.

Även den blivande pappan kan känna oro och han är givetvis välkommen att delta vid alla samtal om du och han så tycker.


I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

Barnets utveckling Teckning: GP/Lars Grennert

En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen, det nyfödda barnet föredrar kontrastrika leksaker i svart och vitt. Precis som ett spädbarn sover det ofödda barnet mycket. Man vet att unga barn har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (REM-sömn, rapid eye movement, snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, barnets mognad och tillväxt: äldre är vakna längre och sover ytligare. Det finns forskare som tror att barn drömmer redan i livmodern och bearbetar det de varit med om. Läs mer om Fostrets utvecklimg!

Ett barn som lever vid födelsen räknas alltid som ett barn enligt lagen, vilket innebär att det måste registreras. Är det däremot dödfött räknas det som ett barn om graviditeten är fulla 28 veckor gångna. Innan 28 hela veckor räknar man ett dött barn som ett sent missfall.


Går det att förbereda sig?

Det är stort att ha sitt första barn på gång. Sparkarna känns av tydligare och tydligare och vid olika klockslag. Sparkar och armar som rör sig samtidigt. Lillhjärtat börjar bli stor, väger cirka 1 kg nu. Det är helt ofattbart att en ny människa kan leva i en annan människa, i mig. Men trots denna väntan i nio månander. Alla namnfunderingar hit och dit. Vem Lillhjärtat är lik när hon eller han kommer ut. Vem det är där inne.

Jag tror att man aldrig kan förbereda sig för föräldrarrollen. Det tror jag inte går. Vi pratar om det och funderar. Men riktigt förberedd tror jag att vi aldrig kommer att bli. Om tre månader är det dags för lillhjärtat att titta ut. Vi hoppas på ett friskt och välmående Lillhjärta som kommer till oss då. Tre månader att längta och sukta efter vår nya familjemedlem Lillhjärtat!

Saknar mitt jobb!

Att gå hemma om dagarna och kknappt kunna göra något är väldigt irriterande. Jag saknar mitt jobb och mina arbetskamramter. De nya som de gamla. Jag saknar att ha förmåga att klara att mitt arbete. Mitt älskade arbete. Jag tycker om att jobba, det ger mig kraft och engergi. Jag har svårt att förstå hur arbetslösa klarar av sin vardag, det är en pina att vara hemma.

Idag fick jag en fin vit amaryllis i vas från mina kollegor! Jag blev så härligt glad och lycklig så att tårar rann från kinden. De ska få sig ett besök i nästa vecka, mina kollegor och mitt härliga jobb!


Är numer höggravid! :)

Graviditetsvecka 27

Nu är det inte ovanligt att gravida kvinnor börjar känna av halsbränna eller tryck mot lungorna.


Många kvinnor visar stolt upp sin mage.

Du har vant dig vid att vara gravid, magen är en del av dig. Livmodern når halvvägs mellan naveln och revbenen. Liten eller stor mage, kvinnor är olika, huvudsaken är att du följer din kurva.

 

 

 

 


Ibland kan det kännas jobbigt, kanske som att vara "premenstruell" eller så känns det bra, som att bli mer levande eller mer sig själv. För dig som mår bra i dina känslosvängningar är det inget problem, lite komiskt ibland kanske att du reagerar så kraftigt. Läs mer om Känslornas berg- och dalbana!

Blodcirkulationen ökar kraftigt i kroppens alla organ, också i huden, mest påtaglig är ökningen i underarmar, händer och fötter. Genomblödningen i händerna ökar med cirka 5 gånger jämfört med kvinnor som inte är gravida. En gravid kvinna känner sig ofta allmänt varm, men speciellt känns händerna varma och fuktiga - och ibland också fötterna.

Händerna är viktiga för kroppens värmereglering. Alla vet, att om vi vistas i sval miljö blir händerna kalla innan vi känner att vi fryser. Blodcirkulationen dras ner till bara det absolut nödvändiga för att vi inte ska förlora för mycket värme. Under en graviditet ökar ämnesomsättningen och kroppen måste göra sig av med överskottsvärmen - en hel del avges via händerna genom att blod-cirkulationen ökar kraftigt.

 


I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1000 gr. Huvudets omkrets är 26 cm.

 

Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

Angivna värden för fostertillväxten grundar sig på svenska ultraljudsmätningar av över 650 gravida kvinnor vars graviditetslängd fastställdes i tidig graviditet.

Fostrets vikt bygger på mätning av fosterskallens diameter (BPD) och fosterbukens diameter (AD). Tillväxten enligt detta material är accepterad i hela landet och finns på den "snurra" som alla Sveriges barnmorskor använder.

 

Hårstråna på huvudet är fortfarande små, tunna och bleka utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. De är ofta bara någon millimeter långa.

Barnet kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus. Vid en klinisk undersökning med amnioskop (ett rör som man via kvinnans slida för in genom livmoderhalsen upp till fosterhinnorna) ser man att barnet försöker skydda sina ögon från instrumentets ljuskälla genom att vända sig bort eller sätta sina händer för ögonen. Man ser också att hjärtfrekvensen ökar som tecken på stress när fostret utsätts för ljusstimuli. Läs mer om Fostrets utveckling!

Nu är den sista tredje delen kvar av gravidititen. Lillhjärtat bökar runt mer och mer i magen och hittar ibland urinblåsan att leka med. Varje dag så lyssnar vi på en och samma låt för att bebisen ska få något mer att känna igen än våra röster.


Brev från FK och vattengymnastik

Idag kom brevet från Försäkringskassan och nu är det inskickat. Nu har de enligt lag 14 arbetsdagar att handlägga mitt ärende. Fram tills dess är det bara att hålla tummarna.

Idag var jag på vattengymnastik! Det var underbart skönt med det varma vattnet och få röra sig. Men attans vad jag känner mig mosig och har ont idag. Rörelser gör det hela värre. Men jag ju inte jämt ligga hemma som en geléklump.

Magen i v. 26

Här kommer två alldels nytagna bebismage bilder! Njuder på min sofffrisyr också! :)



Magen mäter 99 cm över naveln. Den växer fast jag inte kan se det själv i nuläget. Lillhjärtat är duktig på att få in fina rejäla sparkar när hon/han är aktiv. Är en väldigt lugn bebis i magen.

100 to go!

Idag går vi över den magiska gränsen. 100 dagar kvar till beräknad förlossning! :) 100 dagar tills vi får träffa vår lilla kickboxare som kallas även för lillhjärtat! :) Ja, jag är grymt medveten om att Lillhjärtat kan komma tidigare och senare än de 100 dagarna. Men nu borde ju nedräkningen börja på riktigt.

Jag sitter med skräckblandad förtjusning och tittar på Förlossningskliniken. Det programmet jag slutade att titta på i förra veckan..

Vattengymnastik!

Jag försöker sysselsätta mig med saker hemma. Garderoben ska få sig en rejäl omgång. Den är härligt oorganiserad. De kläder jag nu använder brukar ligga i en annan garderob för att jag ska hitta de lätt. Mjukisbyxorna ligger alltid på stolen. Jag ska börja på vattengymnastik på torsdag för att få hjälp och träning för min rygg och bäcken. Det är via sjukhuset, så det känns bra. Få lite träning. Gråta i kön på Coop när man packar upp varor ur vagnen är ett rent helvete. Eller börja gråta när jag har suttit för länge. Eller inte våga köra bil långt ensam för att vara rädd att smärtan ska ta överhand. Alternativt inte komma ur bilen på egen hand. Begränsas av min egna kropp är oerhört jobbigt. Hoppas att vattengymnastiken kan få känna mig rörlig utan att få ont. Nya badkläder måste inhandlas, för de jag har är märklig nog för små...

Listan krymper..

Saker som ska köpas tills bebis kommer:

Babysitter
Spjälskydd, täcke, kudde,påslakan, plastad frotté
Badhjälp
Åka hem från BB kläder
Filtar
Vagnleksaker
Plastad frotté till vagnen
Evt. vagntäck och påslakan


Inga fötter i sikte...

För någon vecka sen upptäckte jag att jag inte ser mina fötter när jag står upp. Det kan vara att storleken på mina fötter är väldigt små. Eller så är det på grund av magen är väldigt stor.



Bilden är inte utmärkt men det var svårt att ta kort på fågelpespektiv på mig själv! ;)

En vecka till! :)

Graviditetsvecka 26

Du kan få graviditetsstrimmor. Dessa strimmor uppstår på grund av att huden sträcks ut för fort. Tre av fem kvinnor drabbas av detta.

Din livmoder känns ungefär 6 cm ovanför naveln.

Musklerna i bäckenbotten börjar tänjas ut vilket gör att du kan kissa på dig då du hostar eller skrattar. Börja med knipövningar av bäckenbottens muskulatur! Be din barnmorska om hjälp!

Barnmorskan lyssnar alltid på barnets hjärtat och räknar hjärtslagen, numer med doptone. Det gör att både du och blivande pappan själv kan höra hjärtljuden.

I vecka 26-27 slår barnets hjärta i medeltal omkring 170 slag per minut.? I vecka 38-40 slår barnets hjärta i medeltal omkring 130 slag per minut, vilket således beror på olika tidpunkter för utvecklingen av olika nervsystem. Skillnaden mellan olika barn är stor.

Du blir mer och mer medveten om ditt barns personlighet. Är det en lugn och sömnig liten krabat du bär på eller är det en vilde?


I vecka 26 är medelkroppslängden 35 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 900 gr. Huvudets omkrets är nästan 25 cm.

Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

Ögonlock och ögonfransar är mycket väl utvecklade. Fingrarnas naglar är välutvecklade men ännu finns det inga naglar på tårna. Armar och ben får sina slutgiltiga proportioner. Läs mer om Fostrets utveckling!

Ditt barns hicka uppfattar du som små rytmiska kittlingar.

 


Spöket Laban

Det finns många fina serier för barn idag. Allt för att vi ska kunna konsumera så mycket som möjligt till de små liven. Jag kommer ihåg hur jag fick Spöken Laban böckerna lästa för mig och om jag inte missminner mig gick det också på tv. Läskigt men underhållande. Nu när det själv är dags att skaffa barn finns det Laban saker i massor. Sängkläder och spjälskydd. Men att betala 400 kr för ett spjälskydd eller 300 för ett påslakansett är hutlöst. Så sitter och funderar om det finns Laban tyg att köpa och sedan sy. Jag kallas gärna för snål men tycker att priserna är hutlösa.


Sjukskriven

Nu är jag sjukskriven fram tills den 7 december. Det känns befriande och skönt. Jag har fått en remiss till sjukgymnast, står i kö till medicinsk vattensgymnastik samt har ett bäckenbälte. Läkaren sa att jag ska koncentrera mig på att vila. Bara vila. Så nu i fyra veckor framöver ska jag ta det lugnt, så lungt jag kan ta det.

Dock så oroar jag mig för att försäkringskassan inte godtar min sjukskrivning. När man är gravid är man inte sjuk. Om man får symtom på graviditet som bäckenbesvär, är man bara gravid enligt Försäkringskassan. Jag har tidigare problem med min rygg som kan styrka att jag behöver vara hemma. Och vila. Bebisen framöver allt borde det vara. 

Barnmorskebesök

Kom precis hem från barnmorskan. Pappan to be var också med. Mina värden var bara fina och barnet mådde fint i magen. Jag hade gått upp 1,6 kg sen sist. Jag vägde 71,6 med skor på. Jag vägde mig med skor första gången i sommar och fortsätter att göra så. På vägen här hemma väger jag 68,8, en uppgång på precis 5 kg sen jag blev jag gravid. Hemma vägs det inte med kläder, kan jag då säga! :)  Blodsockret låg på 5,2 och hb på 123. Blodtrycket låg på utmärkta 110/60. Lillhjärtats hjärta slog med 150 slag i minuten.

Imorgon är det dags för läkarbesöket där jag hoppas på det bästa, att bli sjukskriven. Det bästa för mig i nuläget. Barnmorskan ansåg att jag resonerade klokt och att jag är positiv för att värderna är bra. Vi bokade in tider tills den 30/11, 15/12, 4/1,18/1 och 1/2. Information om föräldrargrupp skulle komma på posten. Fick idag moderskapsintyget som vi ska skicka in till Försäkringskassan idag. Så att Försäkringskassan vet att vi ska bli föräldrar och har rätt till föräldrarpenning framöver.

Svårt att välja...

Har bestämt mig för att köpa en Skip Hop skötväska då flera anser att den är "the skötväska". Varför nöje sig med något sämre än det. De finns dock i så många färger så kan inte riktigt bestämma mig. Den ska ju gärna matcha vagnen på något sätt. Vilken skulle ni välja?

dashdl_black_hresdashdl_red_hres
dashdl_cherrybloom_hresdashdl_blossom_hres

RSS 2.0